Jak napisać dobre CV

Jak napisać dobre CV

CV to skrót od łacińskich słów curriculum vitae, które oznaczają przebieg życia. Dobrze napisany życiorys zawodowy musi zawierać wszystkie istotne dla przyszłego pracodawcy informacje. Jego treść zależy od osoby, która go pisze, jednak nie ma znaczenia czy jest ona niepełnosprawna czy nie. Liczy się doświadczenie zawodowe, umiejętności oraz wykształcenie. Forma CV powinna odpowiadać ogólnie przyjętym standardom.

Jak napisać dobre CV?

Przede wszystkim trzeba opisać w nim siebie i swoje mocne strony. Pismo nie powinno być dłuższe niż na jedną stronę A4. Najważniejsze informacje powinny być wyróżnione lub podzielone, tak aby osoba rekrutująca mogła w sposób łatwy i szybki, przejrzeć nasze zgłoszenie. Najlepiej CV napisać w formie blokowej. W poszczególnych częściach należy umieścić swoje dane, kolejno wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe itd. Trzeba pisać językiem prostym i zrozumiałym, bez błędów językowych, ortograficznych czy gramatycznych. Również wygląd naszego CV świadczy o osobie, która kandyduje na dane stanowisko. Musi być estetyczne i schludne oraz napisane na komputerze i wydrukowane na białym papierze.

Jakie informacje należy umieścić w dobrym CV?

  • Dane osobowe – czyli trzeba napisać wszystkie podstawowe informacje: swoje imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania, numer telefonu oraz adres e – mailowy. Nie ma obowiązku umieszczania przez osoby niepełnosprawne informacji o stopniu orzeczenia. Jeśli forma naszej niepełnosprawności nie będzie przeszkadzała w wykonywaniu nowych obowiązków zawodowych, a my nie korzystamy z pomocy innych osób, nie ma sensu na samym początku informować przyszłego pracodawcę o tym fakcie. Kiedy jednak oferta pracy jest skierowana również dla osób z niepełnosprawnością, warto zamieścić taką informację w swoim CV.

  • Wykształcenie – w tym miejscu wpisujemy informacje o ukończonych szkołach, które podajemy w odwrotnej kolejności, czyli od ostatniej ukończonej, po wcześniejsze. Wymieniamy datę ukończenia oraz nazwę szkoły oraz kierunek lub wydział i uzyskany tytuł lub specjalizację zawodową.

  • Kursy i szkolenia – jeśli ukończyliśmy takowe, zawsze warto to wpisać. Informacje te umieszczamy również w odwróconej kolejności, czyli od najnowszych, po te najstarsze. Należy wpisać nazwę kursu, datę jego ukończenia oraz ewentualnie jakie uprawnienia dzięki temu zyskaliśmy (jeśli terminowe to także datę do kiedy obowiązują).

  • Doświadczenie zawodowe – w tym przypadku również wpisujemy w odwróconej kolejności: od obecnego miejsca pracy, przez wcześniejsze. Umieszczamy datę rozpoczęcia i zakończenia każdej podjętej pracy oraz stanowisko i zakres obowiązków. Warto tu także zaznaczyć wszystkie odbyte staże i praktyki zawodowe. Jeśli mieliśmy jakieś przerwy spowodowane stanem naszego zdrowia, nie trzeba tego opisywać. Każdy pracodawca zorientuje się sam i może ewentualnie na rozmowie kwalifikacyjnej o to dopytać.

  • Umiejętności – umieszczamy wszystkie posiadane umiejętności, które mogą być przydatne w miejscu pracy, na które kandydujemy. Wpisujemy znajomości języków, obsługi komputera i innych urządzeń biurowych, prawo jazdy, umiejętność oraz uprawnienia do obsługi różnych maszyn czy znajomość konkretnej branży. Można również pochwalić się szczególnymi osiągnięciami czy wolnotariatem. W tym punkcie można także opisać swoje umiejętności interpersonalne i społeczne, w szczególności jeśli pracodawca nie wymaga listu motywacyjnego. Cech tych może być bardzo wiele, od dobrej organizacji pracy, po dyspozycyjność, punktualność, rzetelność i dokładność. Warto podkreślić swoją komunikatywność i łatwość w nawiązywaniu kontaktów, kreatywność, odpowiedzialność oraz samodzielność. Nawet jeśli nie posiadamy wymaganego wykształcenia czy umiejętności, można podkreślić swoją szybkość uczenia się i pozyskiwania nowych umiejętności. Nie należy jednak przesadzać i wypisywać zbyt długich elaboratów.

  • Zainteresowania – ten punkt dużo mówi o samym kandydacie, o jego pasjach i o tym jak spędza wolny czas. Należy napisać tu to, co naprawdę nas interesuje i czym się zajmujemy w wolnym czasie. W szczególności jeśli jest to coś więcej, niż czytanie książek czy oglądanie filmów. Nietypowe zainteresowania czy hobby będą dodatkowym plusem. Jednak nie warto kłamać, by uniknąć kompromitacji.

  • Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – jeśli pracodawca tego wymaga, należy dołączyć do swojego CV taką klauzulę.

2 komentarze na “Jak napisać dobre CV”

  1. Dadario 14:5921 lipca 2015

    A jak się zapatrujecie na zwyczaj niepodawania daty urodzenia w cv?

  2. Mogadishu 22:187 września 2015

    Najlepsze CV jest schludnie napisane, bez udziwnień i przede wszystkim zgodne z prawdą. Jeśli pracodawca szuka pracownika ze stopniem niepełnosprawności, warto o tym wspomnieć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *